wyślij
Edukacja

”W klasie bez tablicy” - wykład dr hab. Bogusława Marka / WYKŁAD PRZENIESIONY

Kulturalna, Psychologia / Rozwój osobisty, Kompetencje

O pracy w różnych zakątkach świata z dziećmi niedowidzącymi i niewidomymi opowie dr hab. Bogusław Marek - anglista, emerytowany prof. KUL i dyrektor uniwersyteckiego Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością,

”W klasie bez tablicy”

wykład dr hab. Bogusława Marka

21 maja 2024, godz. 12:00

 

WYKŁAD PRZENIESIONY NA WRZESIEŃ. O NOWEJ DACIE POINFORMUJEMY WKRÓTCE.

 

O pracy w różnych zakątkach świata z dziećmi niedowidzącymi i niewidomymi opowie dr hab. Bogusław Marek - anglista, emerytowany prof. KUL i dyrektor uniwersyteckiego Centrum Aktywizacji Osób z Niepełnosprawnością, bardziej znany jako ‘Bob’. Od 30 lat zajmuje  się  wspieraniem edukacji niewidomych dzieci, starszych uczniów i studentów. Wiedzę i doświadczenie w dziedzinie tyflodydaktyki zdobywał w ośrodku w Laskach, a także podczas studiów i praktyk pedagogicznych w Wielkiej Brytanii.

Bezpośredni kontakt z niewidomymi uczniami pozwolił mu na opracowanie szeregu pomocy dydaktycznych ułatwiajacych wyjaśnienie trudnych do zrozumienia pojęć opartych na wrażeniach wzrokowych i relacjach przestrzennych. W swojej pracy szczególną uwagę zwraca na przygotowanie niewidomych uczniów do tworzenia i korzystania z rysunków dotykowych. Wiedzą w tym zakesie dzieli się prowadząc warsztaty dla niewidomych dzieci i ich nauczycieli w Polsce, w kilku krajach Europy, a także w USA, Japonii, Indiach, Nepalu, Australii, Nowej Zelandii, Samoa, Palau, w Zjednoczonych Emiratach Arabskich i w Singapurze. Jest jurorem i przedstawicielem Polski w “Typhlo&Tactus” - międzynarodowych konkursach książek z dotykowymi ilustracjami.

W roku 2002, za program “Angielski dla niewidomych”, królowa Elżbieta II uhonorowała Bogusława Marka Orderem Imperium Brytyjskiego.

 


Więcej na temat wykładu:

Brajl - dotykowe pismo niewidomych, które dla ludzi widzących wygląda  trochę jak tajemniczy szyfr wcale nie jest trudne. Jego podstawy można opanować w ciągu klkudziesięciu minut. Można się o tym przekonać wybierając te właśnie zajęcia. Sprawdzianem stopnia opanowania nowej umiejętności będzie napisany brajlem list zawierający wiadomość o ukrytym skarbie i o tym jak do niego dotrzeć. Zabawa powinna spodobać się uczniomi i poszerzyć ich wiedzę na temat osób niewidomych, a być może przygotować też na życzliwe przyjęcie kiedyś do swojej klasy niewidomego kolegi lub koleżanki.

 


Czy to możliwe, żeby 123

Czy to możliwe, żeby zwykła kostka do gry była kluczem do tajemniczego szyfru, którym można zapisać na przykład takie zdanie:   46 452 1   2346 1345 1 134    1 123 124 1 12 15 2345   12 1235 1 452 123 1? A może ktoś wie dlaczego 123 to czasem tyle samo co 231 albo 312?                      

 I jeszcze pytania dla lubiących rysować: czy ktoś potrafi narysować drzewo w ciągu jednej sekundy albo autobus za pomocą trzech kresek? I jak sprawić, żeby rysunki można było oglądać palcami i żeby same opowiadały o sobie?

Żeby znaleźć odpowiedzi na te i inne, równie zagadkowe pytania, zapraszamy na lekcję „W klasie bez tablicy”. Dowiecie się że do pracy na komputerze albo tablecie wcale nie jest potrzebny wzrok, jak rozwiązać krzyżówkę z zamkniętymi oczami, do czego na lekcji geografii może przydać się widelec i jak zmienić nawet najtrudniejszą klasówkę w świetną zabawę. 

Bo właśnie w takich klasach uczą się dzieci niewidome. Tylko jak dotrzeć do takiej klasy kiedy się nie widzi?

Uczniowie widzący mają najczęściej niewielką wiedzę na temat tego jak uczą się ich niewidomi rówieśnicy i prawdopodobnie będą zaskoczeni szeroką gamą prostych i zaawansowanych technicznie pomocy dydaktycznych przystosowanych do potrzeb osób niewidomych. Książki z dotykowymi ilustracjami, "mówiące" dotykowe rysunki i mapy, pomoce pozwalające zrozumieć trudne pojęcia, maszyny do pisania w brajlu, komputery z oprogramowaniem pozwalającym na korzystanie z nich osobom niewidomym, "mówiące długopisy"  -  to tylko część "atrakcji", które z pewnością zainteresują odwiedzających wystawę połączoną z błyskawicznym "kursem" poruszania się z białą laską i pełnienia roli przewodnika osoby niewidomej.

Celem wykładu jest  umożliwienie uczniom widzącym poznania świata osób niewidomych i przybliżenie w ten sposób idei integracji.


"Książka dotykowa" - wystawa edukacyjna


Informacje / bilety:

  • Data: 21 maja 2024, godz. 12:00
  • Miejsce: sala kameralna
  • Bilety: 5 zł
  • Bilety zakupione online nie podlegają zwrotowi.
  • Kasa CSM, godziny otwarcia i kontakt:
    • tel.: 14 633 46 04, mail: kasa@csm.tarnow.pl
    • poniedziałek - piątek - 10:00 - 20:00
    • sobota - niedziela - 15:00 - 20:00
”W klasie bez tablicy” - wykład dr hab. Bogusława Marka / WYKŁAD PRZENIESIONY
Podziel się:
”W klasie bez tablicy” - wykład dr hab. Bogusława Marka / WYKŁAD PRZENIESIONY
”W klasie bez tablicy” - wykład dr hab. Bogusława Marka / WYKŁAD PRZENIESIONY
”W klasie bez tablicy” - wykład dr hab. Bogusława Marka / WYKŁAD PRZENIESIONY

Babskie poniedziałki

Razem z koleżankami weźcie udział w największym wydarzeniu dla kobiet w regionie.

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.