Kino

Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta

Dla dorosłych

Laureat Złotych Lwów dla Najlepszego Filmu na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Działa niczym magiczne zaklęcie mające moc przenoszenia w czasie. Ta podróż będzie dla każdego widza głęboko poruszającym, intymnym doświadczeniem.

Seanse: 12 - 18.02.2021

reżyseria: Mariusz Wilczyński
scenariusz: Mariusz Wilczyński

kraj produkcji: Polska
rok produkcji: 2020
czas trwania: 1 godz. 28 min.

gatunek: animacja, dramat
premiera: 19 marca 2021 (Polska)
obsada:
Andrzej Wajda (głos), Daniel Olbrychski (głos), Małgorzata Kożuchowska (głos), Krystyna Janda (głos), Anna Dymna (głos), Andrzej Chyra (głos), Magdalena Cielecka (głos)

Film od 15 r.ż.

Wersje: 2D PL


O filmie:

Laureat Złotych Lwów dla Najlepszego Filmu na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Animacja Mariusza Wilczyńskiego „Zabij to i wyjedź z tego miasta” to dużo więcej niż film: to 14 lat życia poświęconych na realizację tego niesamowitego, osobistego projektu. To przyprawiająca o dreszcze podróż w przeszłość własną i kraju, wywoływanie duchów ludzi i miejsc, terapeutyczna opowieść o rodzinie i wzruszający hołd dla przyjaźni. Ten pełnometrażowy debiut pierwszego polskiego twórcy animacji, któremu retrospektywę zorganizowało prestiżowe nowojorskie Museum of Modern Art (MoMa), zrodził się z potrzeby zrozumienia, wybaczenia i miłości. Film Wilczyńskiego wskrzesza dzieciństwo z całym jego bagażem udręk i zachwytów, przywołuje tych, którzy odeszli, by dać im nowe życie. Zanurzony w przywołanych z pamięci detalach, barwach, dialogach, dźwiękach, sytuacjach, głosach, „Zabij to…” staje się kroniką PRL-owskiego dzieciństwa i młodości przeżytej w czasach transformacji, opowieścią o zmieniającej się Polsce, o szarzyźnie nieoczekiwanie nabierającej rumieńców.

Produkcja może się poszczycić obsadą, jakiej nie miała żadna polska produkcja. Postaciom z animacji głosu użyczyli między innymi: Barbara Krafftówna, Andrzej Wajda, Irena Kwiatkowska, Krystyna Janda, Gustaw Holoubek, Anna Dymna, Marek Kondrat, Daniel Olbrychski, Magdalena Cielecka czy Małgorzata Kożuchowska.

 

Nagrody i wyróżnienia:

  • FPFF w Gdyni 2020 - Złote Lwy dla Najlepszego Filmu, Najlepszy Dźwięk
  • Międzynarodowy Festiwal Filmów Animowanych w Annecy 2020, Nagroda Specjalna Jury
  • Międzynarodowy Festiwal Animacji w Ottawie 2020 -Grand Prix w kategorii animacji pełnometrażowej
  • Berlinale 2020, sekcja Encounters
  • Viennale 2020, Nagroda FIPRESCI
  • MFF Nowe Horyzonty 2020, Film Otwarcia

 

Zaproszenie reżysera Mariusza Wilczyńskiego na otwarcie Kina Millennium
i na film "Zabij to i wyjedź z tego miasta"

 


Recenzja Łukasza Maciejewskiego:

ZIEMIA OBIECANA

„Taki pan młody, a już taki smutny”. Tacy jesteśmy smutni. O „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, animacji Mariusza Wilczyńskiego, animacji realizowanej przez czternaście lat, słyszałem wiele, również od samego autora, a znając jego dotychczasowe osiągnięcia, wiele się spodziewałem. Jednak to, co zobaczyłem, co odkryłem, jest zaskoczeniem. Jest ponad miarę. Nie chodzi już tylko o film, o kino – generalnie jest oczywiście najważniejsze, ale w tym przypadku parametry się zmieniają. Chodzi o przeżycie, wzruszenie zmultikplikowane. Wzruszenie widza, osoby prywatnej, ale także wzruszenie kinofila: kogoś, dla kogo kino jest czasami przygodą, a czasami sensem życia. Tacy jesteśmy młodzi...

Film Wilczyńskiego, być może dzieło życia Wilczyńskiego, chociaż życzę mu wielu jeszcze wspaniałych filmów, jest opowieścią o zabijaniu siebie, zabijaniu przeszłości, zaklinaniu tożsamości.

Piszę, i sam się dziwię, że tak słabo to wychodzi, pokrętnie, że chyba jednak nie tędy droga. Tego filmu nie powinno się załatwiać sentencjami, sentencje to za mało, podobnie jak epitety. Kreska, charakterystyczna kreska Wilczyńskiego, kreska, której z nikim nie można pomylić, prowadzi nas po jego życiu, czyli po każdym życiu. Kino ma tę przewagę być może, że jest  w stanie unifikować, uniwersalizować, sprawdzać nie tyle do wspólnego mianownika, co do jakiejś pełni. Czegoś, co w pewnym momencie dotyczy już nie tylko reżysera i jego widza, ale także dotyka bardzo prywatnie. Tak właśnie, dotyka.

Bo ten film mnie dotknął. Dotknął osobiście, dotknął boleśnie. Ale była to zarazem iluminacja. Dotknięcie sztuką która staje się życiem, jednostkowym i prywatnym. Wilczyńskiemu udało się to, co jest wielkim marzeniem każdego artysty. Fantasmagoria, w której postrzępione serwetki, niewyprane koszule, nieodebrane telefony i niewyrzucone bilety autobusowe, stają się częścią pasjonującego animowanego thrillera. Thrillera będącego  zarazem wierszem. Wiersz ma swój rytm, ma strofy (nie muszą być dokończone), zawiera pointę. Thriller to samo życie, to miasto Łódź, które gra w  filmie rolę niepoślednią, miasto wampir i miasto Mała Syrenka. Śpiewa refreny ziemi obiecanej, ale łódzkie obietnice są często bez pokrycia. Ziemia, to tylko zostaje, ziemia. Ziemia bez obietnic. Poezja wypełnia tę lukę. Poezja w filmie Wilczyńskiego jest obietnicą. Że przetrwamy, że rytm zrozumie strofę. Że nie wyjedziemy na zawsze z tego miasta. Zostaniemy, mimo wszystko tutaj.

W pociągu Wilczyńskiego, w którym siedzą jego rodzice, i mówią do nas głosami Ireny Kwiatkowskiej i Andrzeja Wajdy (głosowe kreacje aktorskie to w ogóle jest temat na zupełnie inny artykuł, warto żeby powstał), jedziemy wszyscy, a przynajmniej ci, którzy zechcą otworzyć się, to nie jest tym razem określenie na wyrost – na prawdę. Prawdę zwierzenia i prawdę zaufania. I ja wyruszyłem zatem zaprojektowanym meandrycznie przez artystę tunelem pamięci. Głos Gustawa Holoubka mówiącego że nie wierzy śmierci, bezradność Jadwigi – zagranej głosowo przez Krystynę Jandę, głosy, echa kina, czyli życia. Tunel pamięci to zadawnione kompleksy, półprawdy, jakieś zawstydzenia ze szpitalnych odwiedzin, jakieś gorzkie poczucie niewspółmierności żyjących (żyjącego) wobec tych, których za chwilę już nie będzie, my to wiemy, ja to wiem, ale oni wciąż jeszcze są, mówią, rzadko płaczą. I potem rozpaczliwy gul w przełyku, że nie powiedziało się wcale tego, co potrzeba, tylko zupełnie nie to. I że z każdym takim ubytkiem i nas i mnie jest coraz mniej. Ale kojący głos Holoubka mówi przecież: „Nie wierzę w śmierć”.

Kino nie wierzy w śmierć. Mam to zawsze kiedy oglądam stare filmy. Jakiegoś Bressona, Carné, albo Rosseliniego. Nie ma, nie ma, odeszli, zmarli. Sprawdzam płaczliwie biogramy na Filmwebie. Ale przecież w końcu są, tam zostali. Młode dziewczęta, białe zdrowe zęby, nie wyjechali z tego miasta. Nie wyjadą nigdy.

Irena Kwiatkowska, Andrzej Wajda, Gustaw Holoubek, Tadeusz Nalepa i inni. Nie zabiją, nie wyjadą. Zostaną w Łodzi, u Wilczyńskiego. Zostaniemy. 

Łukasz Maciejewski 

 


Bilety:

Wersja 2D Sala Duża:

  • 18 zł normalny,
  • 16 zł ulgowy - dla dzieci i młodzieży do 16 r.ż., posiadaczy Karty Seniora i Karty Dużej Rodziny (1 bilet na 1 kartę), emerytów i rencistów
  • 13 zł dla studentów do 26 r.ż.

Wersja 2D Sala Kameralna:

  • 15 zł normalny,
  • 13 zł ulgowy - dla dzieci i młodzieży do 16 r.ż., studentów do 26 r.ż., posiadaczy Karty Seniora i Karty Dużej Rodziny (1 bilet na 1 kartę), emerytów i rencistów.

Od października 2019 dla studentów do 26 roku życia obowiązują ulgi na zakup biletów do kina. Centrum Sztuki Mościce zastrzega sobie prawo do sprawdzania dokumentów upoważniających do ulg, dlatego osoby kupujące bilety przez internet proszone są w momencie przybycia na wydarzenie w CSM o posiadanie przy sobie legitymacji.

 


Nowy regulamin Kina Millennium dostępny TUTAJ

Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
09.02.2021 15:33
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta
Film - Zabij to i wyjedź z tego miasta

Babskie poniedziałki

Razem z koleżankami weźcie udział w największym wydarzeniu dla kobiet w regionie.

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.